Kaffe och hälsa, del 3

Kaffe är en älskad dryck som förtärs vid fikaborden överallt runt om i Sverige. Avnjut kaffet ihop med en kanelbulle, en bit rulltårta eller kanske lite kladdkaka. Oavsett hur du dricker dit kaffe så kan det vara värt att veta lite mer om hur det svarta guldet påverkar ditt välmående.

Kaffe och hälsa, del 3

Det är just vad vi diskuterar i den här artikelserien. Här handlar det om kaffe och hälsa. Det har länge funnits många myter om att kaffe skulle vara dåligt för oss. Gott, men dåligt. Lite som rökning ungefär. Men så verkar det faktiskt inte vara. Kaffe har istället flera egenskaper som påverkar vår hälsa positivt, vilket vi har sett i de tidigare artiklarna i serien. I den här delen ska vi fortsätta och prata hur du kan ha nytta av kaffe för din träning!

Ämnesomsättning och vikt

Kaffe kan ha flera olika positiva effekter för den som tränar eller motionerar. Den första jag ska nämna i den här artikeln är kaffets gynnsamma inverkan på vår ämnesomsättning. Kaffet kickar igång kroppen och gör att vi även i viloläge förbrukar mer energi än vi annars hade gjort. En kropp som går på högvarv gör av med mer energi helt enkelt. Det här är såklart perfekt för den som är på jakt efter att gå ned några kilon och hålla sig i form. Det är såklart inte tillräckligt att sitta hemma i soffan och dricka lite kaffe, men tillsammans med träning och rätt kost så kan kaffe ge en liten extra skjuts. Och vem vill inte ha det mitt under brinnande diet? Ett problem för många som försöker gå ned i vikt är att när kroppen hamnar på ett kaloriunderskott, så sänker den dessutom ämnesomsättningen efter ett tag. Den som har legat på en diet länge förbrukar alltså mindre energi än normalt. Det här gör viktnedgången svårare. Men med kaffe i dieten så kan man alltså hålla kroppens energiförbrukning lite högre än annars!

Ämnesomsättning och vikt

Träna hårdare

En annan stark fördel med att dricka kaffe i samband med träning är att man orkar träna hårdare. Det här är såklart något som utnyttjas av mängder av tränande individer. Koffeinet i kaffe minskar den upplevda tröttheten i samband med fysisk aktivitet och gör dig faktiskt starkare. Den som har fick i sig koffein cirka en timma före träning orkade lyfta mer än de som fick placebo i studier. Det är uppenbart varför kaffe är så populärt bland människor som tränar och vill hålla sig i form – du förbränner mer energi samtidigt som du orkar träna hårdare. På så vis är kaffe helt klart gynnsamt för hälsan.

 

Minskad risk för diabetes

Det verkar faktiskt dessutom som om kaffe kan skydda mot diabetes. I studier så hade de som drack kaffe mindre risk att drabbas av diabetes än de som inte drack kaffe. Dessutom skyddar träning mot diabetes, se genom att dricka en kopp kaffe och sedan gå till gymmet eller snöra på dig löpskorna ger ett dubbels skydd. Då kan du med gott samvete unna dig lite fredagsmys efter arbetsveckan.

Comments are closed.