Om Lavazza

Var hittar man inte det bästa kaffet om inte i Italien? Italienarna är kända för sitt kaffe eller som man inte dricker utan avnjuter. En perfekt kopp kaffe ska tillverkas med dom absolut bästa bönorna, rostas korrekt och tillagas med omsorg. Precis så ville Luigi Lavazza ha sitt kaffe.

Om Lavazza

Historien börjar 1895

Historien om företaget Lavazza startar 1895 när Luigi Lavazza startar en lite butik i Turin i Italien. Luigi Lavazza tog kaffe på största allvar och tog sitt intresse nästan till en konst då han studera bönor, smaker i kaffet och allt omkring kaffe och kaffebönor. Det Luigi började med som också gjorde honom unik var att han börja med olika blandningar, dvs han började utforska hur kaffet skulle smak om man blandande olika kaffebönor. Denna konst lärde han sig efter en resa till Brasilien där han också kom på idén att blanda olika kaffebönor, från olika delar av världen till att skapa den perfekta koppen kaffe. Denna konst tog han naturligtvis med hem till Italien.  Med tiden så börjar Lavazza sälja allt mer kaffe och hans lilla butik räcker inte till utan Lugi väljer att flytta till större lokaler och nu börjar Lavazza bli Turins kaffeförsäljare nummer ett.  1927 börjar Turin att bli en viktig stad i Italien, Fiat börjar tillverka bilar och ekonomi börjar blomstra. Även Lavazza växer från att äga en liten kaffehandel till att starta ett riktigt företag. Lavazza anställer sin fru och hans barn hjälper till. Lavazza såg Fiat som en stor fördel, han kände folk som arbetade på fabriken och tack vare hans kontakter på Fiat så fick han hjälp att leverera varor med bil, från butik till dörr vilket gjorde Lavazza ganska unik då bil var fortfarande något för dom allra rikaste. Åren går och företaget växer och 1947 börjar Lavazza, som kanske första kaffeförsäljare i Italien att sälja kaffe i förpackningar istället för lösvikt. Även detta år så lanserad denna första logga som än idag är välkänd, den mittersta bokstaven” är betydligt större än dom andra bokstäverna och ur ett designmässigt perspektiv är detta en succé. Loggan blir klassisk. Lavazza börjar även sälja kaffet i dom numera berömda kaffeburkarna och 1950 så börjar man sälja kaffe i trycksatta vakuumburkar, allt för att behålla den goda smaken och kvalitén. Året är 1957 och Italiens ekonomi är urstark. Lavazza är numera en industri, Italien ledande kaffetillverkare och snart även Europas. Lavazza är nu ett av Italiens viktigaste företag och en viktig arbetsgivare i Turin. I början på 1970-talet startar Lavazza Center, ett center för att forska och studera kaffe och men också kaffekonsumtion.

Historien börjar 1895

Under 1980-talet öppnar Lavazza kontor runt om i Europa och är i särklass Europas största kaffeföretag. I princip har man monopol på marknaden. Under 1990-talet ger sig Lavazza in på cafémarknaden och man börjar designa egna koppar och tillbehör. Man tillverkar även egna espressomaskiner. 2004 startar man Lavazza Stiftelsen som hjälpen och förbättrar villkoren för kaffebönder runt om i världen. Under hela 2000-talet så arbetar man med att förbättra villkoren och att hjälpa till och stötta kaffeproducenter i utsatta områden i världen.  Man profilerar sig som ett företag som tänker på hållbarhet och man har nu ett tydligt miljötänk bakom varje produkt. Lagom till 120-årsjubileet så skjuter man upp den första espresson ut i rymden och med ingenjörer så tar man fram den första kaffemaskin som är brukbar i rymden. Från en liten butik till att senare bli Europas, kanske världen mest förknippade märke med kaffe och kvalitet.

 

 

 

 

Comments are closed.